Mindset

 

De theorie van mindsets is ontwikkeld door Carol S. Dweck, een psychologe uit de Verenigde Staten die werkzaam is bij de Stanford Universiteit. Zij was benieuwd waarom sommige mensen succesvol worden en andere niet.

Al snel kwam zij erachter dat dit te maken had met het feit dat sommige mensen doorzetten bij tegenslag, terwijl andere hulpeloos reageren. Dat is natuurlijk fijn om te weten, maar...

 

Waarom zetten sommige mensen door bij tegenslag, terwijl andere het bijltje erbij neergooien?

Dweck liet in meerdere onderzoeken overtuigend zien dat doorzetten voortkwam uit de manier waarop iemand naar zijn vaardigheden kijkt. De manier waarop iemand naar zijn vaardigheden kijkt, noemde zij mindset.

 

Er zijn twee verschillende mindsets te onderscheiden: de statische en de groei mindset.

• In de statische mindset ziet iemand zijn vaardigheden als een vaststaande eigenschap. Je hebt een bepaalde hoeveelheid talent en dat is het dan. "Wie voor een dubbeltje geboren is, zal nooit een kwartje worden".
• In de groei mindset gaat iemand er daarentegen juist vanuit dat vaardigehden te ontwikkelen zijn. Door veel te oefenen en te leren van fouten wordt je ergens steeds beter in. “Hoe meer ik mijn best doe, hoe beter ik zal worden. "

De mindset die iemand heeft, zegt dus eigenlijk iets over zijn “overtuigingen over ontwikkelbaarheid”. Heb je de statische mindset dan geloof je meer in “nature” (erfelijkheid, vastaandheid, wiskundeknobbel). Mensen met de groei mindset geloven meer in nurture (oefenen, ontwikkelen, trainen). In de wetenschap wordt dit “Nature vs. Nurture” debat al eeuwen achter elkaar gevoerd. En de bollebozen zijn er tot op de dag van vandaag nog steeds niet uit.

 

Maar is het niet veel interessanter om te kijken naar wat het effect is van de opvatting die een sporter heeft over zijn ontwikkelbaarheid?

Uit tal van onderzoeken is gebleken dat de manier waarop iemand ontwikkelbaarheid ziet, bepaalt hoe goed hij of zij zich ontwikkelt. Hieronder een mooi voorbeeld

 

            Pieter is 11 jaar en gaat beginnen met tennissen. Zoals wel meer kinderen die beginnen met een sport op een wat latere leeftijd, ziet hij allemaal leeftijdsgenootjes om zich heen die het veel beter kunnen dan hij. Na twee trainingen komt Pieter boos thuis en zegt: “Ik ga niet meer naar die stomme training! Iedereen kan veel beter tennissen dan ik. Ik ben nou eenmaal niet sportief. Iedereen slaat die bal veel harder dan ik”.

 

            Dennis van 10 zit in hetzelfde schuitje als Pieter. Hij is ook net begonnen met tennis en loopt tegen hetzelfde probleem ( betere leeftijdsgenootjes). Dennis komt echter na twee trainingen heel anders thuis: “Wauw wat is tennis toch een leuke sport! De eerste training kreeg ik die bal niet over het net heen, maar vandaag sloeg ik er wel tien overheen. Zullen we morgen buiten gaan tennissen mam?”. Waarop zijn moeder reageert: “Morgen moet ik werken, maar misschien kan je Pieter bellen! Ik hoorde van zijn moeder dat hij ook is gaan tennissen”.

 

Het komt niet als een verrassing dat Pieter liever niet ging tennissen met Dennis.

Pieter heeft een statische mindset en denkt dat zijn tennistalent vaststaat en dus niet te veranderen is.

Waarom zou hij gaan oefenen als hij er toch niet goed in is?

Waarom tijd verspillen aan iets waarin andere veel beter zijn?

Dennis daarentegen heeft een groei mindset en weet dat hij zijn tennistalent kan verbeteren.

Hij is nu dan nog wel niet zo goed als zijn leeftijdsgenootjes, maar dat maakt hem weinig uit.

Hij begrijpt dat hij door te oefenen steeds beter kan worden.
Hieronder zijn de gevolgen van de twee verschillende mindsets overzichtelijk weergegeven.

De slides komen uit mijn presentatie over mindsets:

 

 

 

 

 

 

 

Als we goed naar de gevolgen van de twee verschillende mindsets kijken, dan kunnen we concluderen dat een groei mindset voor veel meer positievere gevolgen zorgt.

Ons doel als ouder/trainer/coach zou dan ook moeten zijn om ervoor te zorgen dat kinderen een groei mindset hebben.

 

Maar wat nou als een kind een statische mindset heeft?

Dan rijst de vraag natuurlijk op:

Is de mindset van een sporter te veranderen?

 

Het goede nieuws is dat dit inderdaad mogelijk is.

Als ouder/trainer/coach heb je enorm veel invloed op de mindset van een sporter.

Zo is bewustwording van je eigen mindset als ouder/trainer/coach vaak al erg belangrijk.

Bezit jij de statische of de groei mindset? De mindset die jij bezit klinkt door in de voorbeelden die je geeft aan kinderen. Welke voorbeelden vertel jij als trainer/coach/ouder aan een sporter? Verhalen over een natuurtalent dat op zijn twaalfde al heel erg goed was in zijn sport zonder er veel voor te hoeven doen. Hiermee stimuleer je de statische mindset.

Of vertel je verhalen over een sporter die met verschillende tegenslagen te kampen heeft gehad en enkel door veel doorzettingsvermogen de top heeft bereikt. Hiermee stimuleer je veel meer de groei mindset.

 

Een mooi voorbeeld hiervan is de quote van Rohan Goetzke (oud-coach van Richard Krajicek en voormalig technisch directeur van de KNLTB) in het magazine NUsport:

            “De meeste kinderen willen Federer zijn, maar ik heb liever dat ze voor Nadal kiezen.
            Die jongen haalt het maximale uit zichzelf door keihard te werken.
            Dat doet Federer ook, maar bij hem ziet het er wat eenvoudiger uit.
            Jonge spelers moeten altijd naar Nadal kijken, zijn interviews lezen, luisteren naar hoe hij denkt.
            Daar kun je veel van leren. Altijd positief blijven en hard werken”


 








Website built by